Missie
Ruim 1600 jaar geleden zag Martinus van Tours een bedelaar bij de
stadspoort van Amiens. Omdat hij zag dat de bedelaar het koud had, gaf
hij de man de helft van zijn mantel. De helft, omdat de andere helft van
zijn mantel officieel eigendom was van het Romeinse leger waar Martinus
in diende - en het dus niet aan hem was om deze weg te geven. Sint Maarten, zoals de man bekend zou worden, heeft zijn naam aan onze
school gegeven en inspireert ons vandaag de dag nog steeds door zijn
daad van verbinding. Op het Sint-Maartenscollege hechten wij sterk aan
onze katholieke identiteit. Wij geven onze leerlingen dan ook meer dan
alleen een mooi diploma. Het is onze missie om ook onze helft van de
mantel te geven: datgene dat onze school uniek maakt.
Wij staan in verbinding met elkaar en onze leerlingen. Vanuit onze
katholieke identiteit vormen we een gemeenschap waar niemand
buiten de boot valt en waar iedereen gezien wordt. We leggen de
verbinding tussen datgene wat in de schoolboeken staat en datgene
wat ondertussen in de wereld gebeurt. We leggen de verbinding tussen
het kind dat bij ons binnenkomt en de jongvolwassene die onze school
verlaat. We helpen onze leerlingen en collega’s de verbinding met elkaar
te kunnen leggen. Dat de verbinding op het Maartens sterk is, blijkt
uit de vele leerlingen die als stagiair, collega of ouder terugkeren. De
gemeenschap die ons bindt, is dan ook groter dan alleen de optelsom
van alle individuen die er deel vanuit maken.
Meer dan alleen een mooi diploma. Wij zien het als onze taak om
leerlingen een brede vorming mee te geven door veel verschillende
vakken aan te bieden en bij elk vak de verdieping op te zoeken.
Leerlingen die bij ons van school gaan, hebben echter niet alleen
veel kennis en vaardigheden geleerd, zij hebben ook geleerd wat het
betekent om onderdeel uit te maken van een samenleving waarin we
allemaal verantwoordelijk zijn voor het geheel. Brede vorming betekent
bij ons ook hulp bij de zoektocht naar de eigen identiteit. En het betekent
dankbaar kunnen zijn en kwetsbaar durven zijn.
Op het Maartens geloven we in de kracht van duidelijkheid. Bij ons
weet je waar je aan toe bent: wat er van je verwacht wordt en wat je van
anderen mag verwachten. We hebben duidelijke afspraken waar we ons
aan houden. Vanuit die duidelijkheid begeleiden we onze leerlingen
geleidelijk naar steeds meer zelfstandigheid. Het is onze ervaring dat
leerlingen in eerste instantie structuur en veiligheid nodig hebben om
vanuit die basis de eigen weg te gaan vinden.
Onze katholieke identiteit is belangrijk voor de school. Dat laten we zien
in de lessen godsdienst, in onze vieringen en met het branden van de
kaars bij levensgebeurtenissen van leerlingen of collega’s. Vanuit die basis
staan we onderling in verbinding, bieden we brede vorming en scheppen
we duidelijkheid. De wereld waar we onze leerlingen in afleveren, laat
zich niet makkelijk duiden en is altijd in beweging. In die onrust willen
wij ons richten op de dingen die echt belangrijk zijn en onze mantel
aanbieden aan degenen die dat nodig hebben.