Het gymnasium (vwo) op het Maartens
Het Sint-Maartenscollege heeft de oudste gymnasiumafdeling van Voorburg. De school is trots op het gymnasium! Het past namelijk helemaal bij ons speerpunt: brede vorming voor leerlingen.
Maar, wat houdt de keuze voor het gymnasium op het Maartens precies in?
Kennismaken met de Romeinen en de Grieken in de brugklas
In de VWO-brugklas (1T en 1G) krijg je het vak Klassieke Talen. Tijdens de lesuren KT (twee uur in de week) leer je niet alleen de taal van de Romeinen en de Grieken, maar besteed je ook aandacht aan hun cultuur. Wat de Grieken en de Romeinen hebben bedacht, geschreven en gebouwd is immers nog steeds te zien in de wereld om ons heen, zelfs in ons eigen Voorburg: Forum Hadriani!
Als kennismaking (en extra uitdaging) krijg je als leerling in de havo-atheneum brugklas, als je cijfers hoog zijn, een aantal verrijkingslessen. Als je in klas twee doorstroomt naar het VWO, kun je voor het gymnasium kiezen. Ieder jaar verwelkomen we een behoorlijk aantal leerlingen op deze manier.
Het grote voordeel van een scholengemeenschap ten opzichte van een school met alleen gymnasium is dat je zowel kunt stoppen met het gymnasium als je het niet meer leuk vindt/te moeilijk vindt als dat je erbij kunt komen als je meer uitdaging wilt.
Tweede en derde klas: de diepte in!
In de tweede en derde zijn Latijn en Grieks als een eigen vak geroosterd. In de tweede volg je twee uur Latijn en twee uur Grieks, in de derde klas drie uur Latijn en drie uur Grieks.
We gaan de diepte in! Woordenschat uitbreiden, grammatica leren en vertalen: dat alles om de talen zo goed mogelijk te begrijpen. In de lessen leer je ook over de verbanden met moderne talen, wat helpt bij de vakken Nederlands, Engels, Duits en Frans. Daarnaast zijn we actief bezig met de cultuur. Zo doen we allerlei leuke opdrachten: ontwerp je eigen Griekse held(in), voer een toneelstukje op van een mythe of maak een poster over het leven van Alexander (de Grote). Op het Maartens vinden we het belangrijk om bruggen te slaan naar andere volkeren en tijdsperiodes. Zo vergelijken we in de tweede de overgangsriten tot de volwassenheid in de Romeinse tijd met o.a. het Amerikaanse ‘sweet sixteen’ en de Latijns-Amerikaanse quinceañeras. In de derde schrijf je een verslag over een (inheems) volk dat je hebt onderzocht in het Wereldmuseum Leiden, in de stijl van de Griekse geschiedschrijver Herodotos die in de Oudheid ook al allerlei verschillende volkeren bestudeerde. Zo draagt het gymnasium bij aan wereldburgerschap.
Aan het eind van de derde klas heb je alles in huis om in de bovenbouw verder te gaan met oorspronkelijke teksten (van meer dan 2000 jaar oud!).
Op naar de échte teksten in de bovenbouw
Ga je in klas vier door met het gymnasium, dan kies je voor Latijn of Grieks óf voor beide talen. Latijn en Grieks zijn allebei vieruursvakken, met één of twee uur extra in klas vijf voor KCV: Klassieke Culturele Vorming.
We gaan vanaf klas vier aan de slag met het vertalen van authentieke Latijnse en Griekse teksten. We beginnen met teksten die niet al te moeilijk zijn, zoals de speelse mythologische verhalen van Ovidius of de liefdesgedichtjes van Catullus. Maar in de vijfde kun je al rechtszaken van Cicero, de epische verhalen van Odysseus en Achilles bij Homerus (Odyssee, Ilias) en de filosofische teksten van Seneca of Plato lezen. Het is fascinerend, leuk en erg bijzonder om deze eeuwenoude teksten te doorgronden en om daar met elkaar in de lessen over in gesprek te gaan. Wat wordt er nou precies bedoeld? Welke lessen kunnen we toepassen op ons eigen leven?
Bij KCV leer je over de antieke mythologie, architectuur, beeldhouwkunst, drama en filosofie. Creativiteit en zelf onderzoek doen krijgt hierbij veel ruimte. Zo schrijf je een (deel van een) eigen tragedie of ontwerp je een klassieke stadswandeling door een Nederlandse stad.
In de bovenbouw nodigen we verder een- à tweemaal per jaar een expert uit de academische wereld uit om ons op school iets te vertellen over de Oudheid. Het gymnasium is een pre-academisch traject, waarbij je wordt uitgedaagd om op hoog niveau na te denken.
De Romereis wordt gezien als het toppunt van je klassieke culturele ontwikkeling: alles komt tegelijkertijd tot leven! Daarom hebben gymnasiasten voorrang op een plekje bij de Romereis, waarbij ook atheneum- en havo-leerlingen meegaan.
Ieder jaar erop uit!
Latijn en Grieks leer je natuurlijk niet alleen in de klas. Ieder jaar ga je minimaal één keer op pad: zo gaan we naar het Archeon (brugklas), Keulen (tweede klas), het Rijksmuseum van Oudheden en Wereldmuseum in Leiden (derde klas), het Allard Pierson Museum en het Paleis op de Dam in Amsterdam (vierde klas) en de Nationale Opera en Ballet in Amsterdam (vijfde en zesde klas). Omdat de Klassieke Oudheid een onmetelijke invloed heeft gehad op de kunsten, gaan we in de bovenbouw naar het theater. Zo gaan we dit jaar (2024-2025) naar de Antigone (toneel, Nationaal Theater), Ariadne auf Naxos (opera, Nationale Reisopera) en Idomeneo, re di Creta (opera, Nationale Opera).
Afgezien van de excursies, doet het Maartens vanaf klas drie mee aan de Europese examens Latijn en Grieks (ECCL) en in de bovenbouw aan de prestigieuze Klassieke Olympiaden. Ieder jaar organiseren we een gymnasiumdag, waarbij we met alle gymnasiasten een voorstelling maken en opvoeren. Een feestelijke dag waarbij we als afdeling elkaar beter leren kennen.
Lijkt dit je interessant? Kom dan bij ons op het gymnasium!
Vragen over het gymnasium?
Sectieleider Klassieke Talen, mevrouw A. Geelen: agl@st-maartenscollege.nl